اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

احمد پیری: امن آفرینان اولین تولید کننده ی دوربین های مداربسته هوشمند و تجهیزات شبکه در جنوب غرب کشور !

مصاحبه با اعضا شنبه 03/Mehr/1400 09:12

اشاره: واحدهای تولیدی که بیشترین مشکلات ناشی از کرونا، عدم ثبات قیمت ارز و تحریم را متحمل شده اند و با سختی هرچه تمامتر مانع از توقف چرخ تولید شده اند شایسته حمایت های واقعی از طرف دولت هستند. در همین راستا، روابط عمومی اتاق بازرگانی اهواز مصاحبه ای با مهندس احمد پیری رئیس هیات مدیره شرکت تولیدی امن آفرینان انجام داده است. امیدواریم مسئولان ذیربط در دولت دکتر رئیسی برای حل مشکلات این شرکت و سایر فعالان بخش تولید استان خوزستان اولویت ویژه قائل شوند؛

نام و سمت و تحصیلات خود در گروه تولیدی امن آفرینان و زمینه فعالیت را بفرمائید؟

احمد پیری هستم، بنیانگذار و رییس هیات مدیره گروه تولیدی امن آفرینان. گروه ما اولین تولید کننده دوربین های مداربسته هوشمند و تجهیزات شبکه در جنوب غرب کشور است. بنده دانش آموخته کامپیوتر با گرایش مهندسی نرم افزار و همچنین مفتخر به کسب علم روز تجارت در گرایش mba  هستم.

آیا برای ورود به چنین فعالیتی می توان فقط به دانش و تحصیلات تکیه کرد یا اینکه چنین حوزه ای از فعالیت به تجارب عملی نیز نیاز دارد؟

دانش و تجربه لازمه ی ورود است زیرا این دو مکمل همدیگر هستند. تجربه ی من در حوزه مشاوره ،طراحی ،پیاده سازی و پشتیبانی سیستم های امنیتی و نظارت تصوری به بیش از ۱۵ سال می رسد. در این مدت تلاش کردیم روزمه موفق در اکثر سازمان ها و نهاد ها و شرکت های دولتی و خصوصی از خود برجای بگذاریم. البته نقش همکاران جوان و دلسوز و دانش آموخته گرایش های مختلف و آشنا با دانش روز دنیا در جزء جزء شکل گیری گروه تولیدی امن آفرینان انکارناپذیر است.

گروه تولیدی در چه سالی فعالیت تولیدی خود را آغاز کرد؟

در سال ۹۸ اقدام به راه اندازی واحد تولیدی دوربین های مداربسته و تجهیزات شبکه در شهرک صنعتی شماره ۴ اهواز که مزین به نام شهید سلیمانی گردیده است، نمودیم.

نقش کارت بازرگانی در پیشبرد فعالیتهای تولیدی مربوط به دوربینهای مدار بسته و تجهیزات شبکه چقدر است؟

به دلیل تعامل با کمپانی های بزرگ دنیا جهت تامین مواد اولیه و تبادل دانش بمنظور ارتقا کیفیت محصول ،نیاز به دریافت کارت بازرگانی از ابتدای تاسیس خط تولید احساس گردید.

آقای پیری از کرونا و آثار آن بر فعالیتهای تولیدی بگوئید؟ آیا کرونا سبب تعدیل نیرو در گروه امن آفرینان شد؟

با توجه به همه گیری کرونا و کمبود تراشه و پردازنده مورد نیاز در سطح دنیا ،علی رغم افزایش ناگهانی و بیش از صد درصدی قیمت مواد اولیه، تلاش کرده ایم تا همچنان با توجه به نیاز بازار و مشتریان توان تولید خود را کاهش ندهیم. در ارتباط با بخش دوم سئوال باید گفت که به لطف پروردگار و تلاش بی وفقه مدیریت و پرسنل، ما نه تنها مجبور به تعدیل نیرو نشده ایم بلکه برنامه ریزی مدونی در زمینه افزایش تعداد نیروهای خود داریم.

بر فعالان اقتصادی و حتی مسئولان پوشیده نیست که فعالیتهای تولیدی با توجه به متغیرهای مختلف اقتصادی جزو فعالیتهای سخت به شمار می روند. توضیح دهید آیا تعامل دستگاهها و سازمانهای دولتی با واحد شما مناسب است و حمایتهایی از فعالیت تولیدیتان می شود؟

متاسفانه تاکنون اینگونه نبوده است و بعنوان مثال شرکت شهرک های صنعتی و سازمان صنعت و معدن به عنوان داعیه داران حمایت از تولید و تولید کننده و علی رغم توصیه های موکد مقام معظم رهبری در جهت حمایت از تولید  بیشترین مشکلات را در پروسه عدم تخصیص فضای کار ، دریافت مجوزها خصوصا کارت بازرگانی و همچنین حمایت از تولید داخلی استان را برای ما بوجود آورده اند.

تعامل بانکها تا کنون چگونه بوده و آیا در تامین منابع مورد نیاز یاریگر گروهتان بوده اند؟

گستردگی روز افزون نیاز به سیستم های امنیتی و ارتباطی در جامعه و کشور و عطش بازار در این حوزه ،سرمایه های کلانی را جهت پاسخگویی و رسیدن به ظرفیت تولید واقعی مجموعه و پاسخگویی به نیازهای موجود می طلبد که علی رغم نزدیک به ۹ ماه تلاش بی وقفه برای دریافت حداقل تسهیلات بویژه برای واحدهای تولیدی نوپا، اما تاکنون موفق به دریافت هیچ گونه تسهیلاتی نشده ایم.

مشخصاً انتظارات خود از دستگاههای مالی و اداری را بیان نمائید؟

متاسفانه یکی از پر تنش ترین فعالیت های کشور، در حوزه تولید وجود دارد، خصوصا در  تولید قطعات و محصولات الکترونیکی که سرعت پیشرفت و تکنولوژی های مرتبط غیر قابل تصور می باشد. با این وجود وقفه های بی دلیل در اعطای مجوزها، تسهیلات، کوتاه کردن زمان و پروسه کارهای اداری و بطور کلی وقفه های غیر قابل پیش بینی در کشور، همواره تولید کننده را در فضای پر استرس خصوصاً نگرانی بخاطر احتمال جا ماندن از پیشرفت روز افزون علمی و رقابتی با سایر محصولات و حتی احتمال ورشکستگی قرار میدهد.

یعنی شرایط تولیدی فعلی چنین حجمی از استرس و دلهره را در مدیران و مسئولان واحدهای تولیدی ایجاد می کنند؟ 

شرایط گاهی بگونه ای رقم می خورد که تولید کننده در شرایط حاضر نه تنها امید و خواسته ای از مسئولین برای رفع موانع ندارد بلکه تنها خواسته اش عدم کم کردن سرعت تولید و مانع تراشی است.

دولتی رفت و دولتی با شعارهای اقتصادی مشخص بویژه حمایت از تولید بر سر کار آمد؟ بعنوان تولیدکننده چه حرفی با این دولت دارید؟

دولت جدید به داد تولید کننده و فعال اقتصادی برسد، تولید کننده در خط مقدم مبارزه اقتصادی کشور است، رشد و توسعه تولید  موجب ایجاد رفاه اقتصادی و توسعه اشتغال و کاهش جرم و جنایت میشود. اگر این موارد در اهداف دولت فعلی وجود دارد از تولید کننده حمایت بی وفقه داشته باشد.
باید اشاره بکنم که یکسال پیگیری مداوم و بی وقفه و حضوری در شرایط کرونا برای اموری همچون دریافت کارت بازرگانی (در شق صنعت و معدن) یا عدم اعطای زمین و مستاجر بودن بیش از ۸۰ درصد تولید کننده ها و فعالین اقتصادی حق آنها نیست؟ عدم حمایت از تولید باکیفیت داخلِ استان توسط بعضی سازمان ها و نهادها، حق تولید کنندگان بومی نیست.
عدم پرداخت تسهیلات و مطالبات تولید کنندگان خوزستانی باعث نابودی مجموعه های تولیدی میشود. صادقانه خطاب به مسئولان دولت دکتر رئیسی می گویم که چنین وضعیتی اصلاً شایسته تولیدگنندگان نیست و چاره باید برایشان اندیشید.

پیشنهادات یا انتظارات شما از سازمانهای تامین اجتماعی و امور مالیاتی چیست؟

امیدواریم امور مالیاتی و تامین اجتماعی همچنان برای تداوم فعالیت واحدهای تولیدی و بطور کلی فعالین عرصه اقتصادی کشور تمهیدات و تسهیلات لازم را پیش بینی و اجرا نمایند.

چگونه می شود به صادرات پایدار و مطلوب دست یافت؟

دانش مهندسین ما در کشور در طراحی با توان قابلیت ترکیب استفاده از تولیدات داخلی به همراه مواد اولیه با کیفیت خارجی بسیار بالاست و همواره می توان شرایط رقابت و توسعه بازار  و صادرات را با سایر محصولات تولیدی کشورهای دیگر بوجود آورد. همه آنچه گفته شد به برنامه ریزی و حمایتهای جدی دولت بستگی دارد. بعنوان مثال تسهیل در پروسه و زنجیره تامین مواد اولیه اعم از ثبت سفارش، تخصیص ارز، ترخیص و ... از جمله اموری هستند که بخش تولیدی - اقتصادی از دولت انتظار دارد.

جایگاه گروه تولیدی امن آفرینان در عرصه تولید کشور را چگونه توصیف می کنید؟

ما اولین تولید کننده سیستم های امنیتی هوشمند در استان خوزستان و جنوب غرب کشور هستیم، این فرصت با حمایت جدی سازمان های زیربط مانند اتاق بازرگانی و صنعت و معدن  میتواند مایه افتخار استان خوزستان و همچنین فراهم کننده شرایط صادرات استان ما به کشورهای همجوار و حاشیه باشد.

حرف آخر شما چیست؟

امیدواریم در عمل شاهد حمایت جدی از تولید خصوصا واحدهای تولیدی داخل استان خوزستان باشیم.

گفتگو از: محمد مطیعی