اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

احمدزاده: کرونا ۵۰ درصد از ظرفیت تولید رادیاتور درخشان را گرفت| حمایتها در حد شعار بود !

مصاحبه با اعضا سه شنبه 06/Mehr/1400 13:09

اشاره: واحدهای تولیدی که بیشترین مشکلات ناشی از کرونا، عدم ثبات قیمت ارز و تحریم را متحمل شده اند و با سختی هرچه تمامتر مانع از توقف چرخ تولید شده اند شایسته حمایت های واقعی از طرف دولت هستند. در همین راستا، روابط عمومی اتاق بازرگانی اهواز مصاحبه ای با محمدی احمدزاده مدیرعامل شرکت رادیاتور سازی درخشان انجام داده است:

مختصری از بنگاه تحت مدیریت خودتان بگویید؟

شرکت رادیاتور درخشان جنوب در سال 1375 تاسیس شد و پس از آن در محل شهرک صنعتی شماره 2 اهواز فعالیت خود را ابتدا با خرید ماشین آلات و سپس تولید رادیاتور خودروهای سبک و موتورهای صنعتی سبک آغاز نمود.

یعنی شرکت فقط رادیاتور خودروهای سبک و موتورهای صنعتی تولید می کند؟

خیر، خط مشی شرکت همچون بسیاری از شرکتهای معتبر، علم محوری و تناسب تولیدات با شرایط روز و نیاز بازار است که برای همین در سالهای بعد اقدام به تولیدِ رادیاتور های صنعتی سنگین، مبدل های حرارتی پوسته و لوله یا اصطلاحا شلنگ تیوپ و کولر های هوایی نمودیم.

در مورد تنوع در تولید و توجه به نیاز بازار بگوئید؟

تولید محصولات متنوع و مختلف اقدامی سهل و ساده نیست و به برنامه ریزی و سرمایه گذاری ویژه نیاز دارد که در ارتباط با این شرکت تلاش کرده ایم با خرید ماشین آلات تخصصی و تربیت نیروی انسانی ماهر، تنوع محصولات خود را بالا ببریم. بعنوان مثال کولرهای هوایی از  2 متری تا  15 متری را شروع به تولید کرده ایم. همچنین نزدیک به 2 سال است  خط تولید جدید ،های (HI ) تکنولوژی آلومینیوم بریزینگ  رادیاتور های فشار قوی که کوری خلاء دارد را بعلاوه ماشین آلات مخصوص خریداری کردیم که تا کنون 95% آن نصب و انشاالله در آینده بسیار نزدیک طی باقیمانده را نیز نصب و تولید را شروع نمائیم.

در حاشیه این مصاحبه گفته بودید که محور فعالیت شرکت رادیاتور درخشان جنوب بر دانش و تزریق تکنولوژی نوین با هدف ارتقای کیفیت محصولات و تامین نیاز بازار استوار شده است، لطفا مثالی در این زمینه بزنید؟

شرکت ما 38 نفر نیروی متخصص دارد. یک واحد R&D  داریم که شامل دکترای مکانیک ، فوق لیسانس مکانیک سیالات ، فوق لیسانس متالوژی و دیگر نیروهای متخصص می شود. بطور کلی بگویم که پیشرفت در تولید بدون تکیه دادن بر دانش و تکنولوژی روز ناممکن است و اگر هم یک واحد تولیدی بخواهد به این موضوعات مهم توجه نکند قطعا در آینده نزدیک متوقف می شود.

با توجه به شرایط (کرونا و تحریم ها) آیا کاهش ظرفیت تولید داشته‌اید؟

البته ما نیز مانند دیگر مشاغل تحت تاثیر شرایط این بیماری قرار گرفتیم. ظرفیت کاری ما دچار کاهش تا حد 50% قبل از کرونا رسید.

با توجه به شرایط کرونا تاکنون آیا بنگاه شما در این مدت مجبور به تعدیل نیرو شد؟

با توجه به کم شدن حجم کاری اما مدیریت شرکت تمام تلاش خود را بکار گرفت تا این معضل برای نیروهای متخصص به وجود نیاید که به لطف خدا توانستیم از پرسنل خودمان محافظت کنیم. جالب است این را هم اضافه کنم که با توجه به راه اندازی خط تولید جدید 3 نفر نیروی جدید نیز به مجموعه شرکت اضافه کردیم.

با توجه به شرایط شرکت که هم تولیدکننده هستید و هم اینکه در شرایط سخت کرونا نه تنها نیروی انسانی را تعدیل ننمودید بلکه افزایش نیرو نیز داشتید، سئوال ما این است که از کدام دستگاه‌های دولتی بیشترین انتظار همکاری و مساعدت را دارید؟

انتظارات شرکت همچون سایر همکاران ما که در زمینه تولید فعالیت می کنند بر مسئولان پوشیده نیست. ما انتظار رفع مشکلات و تسهیل امور تولیدکنندگان هستیم.

بشکل مشخص بفرمائید بیشترین مشکل شرکت با کدام دستگاه دولتی است؟

 بیشترین مشکل ما با قوانین تامین تامین اجتماعی است که به نظر بنده می بایست بازنگری کلی در این قوانین صورت بپذیرد چرا که واقعا این قوانین نه تنها در مسیر تولید تشویق فعالیتهای تولیدی نیست بلکه این قوانین بیشتر به شکل موانعِ بازدارنده در این مسیر خودنمایی می کنند لذا این قوانین باید اصلاح شوند.

مهمترین مشکلات بوجود آمده برای شرکت بواسطه کرونا و... را بگوئید؟

یکی از مهترین مشکلات ما تاخیر در انجام تعهدات و اجرای پروژه ها بود.چرا که کرونا باعث شد از افراد و یا شرکتهایی که کالا و تجهیزات مورد نیاز را تهیه میکردیم چه در خارج چه در داخل با تاخیر به تعهدات خودشان عمل کنند.

همچنین تعدادی از نیروهای شرکت نیز به این بیماری دچار شدند. در ارتباط با تاخیرها  متاسفانه باید بگویم که شرکت در چندین قرار داد دچار ضرر و زیان شد. در همین ارتباط حتی مجبور به پرداخت جریمه و در مواردی فسخ قرارداد از سوی کارفرما شدیم.

لطفا پاسختان را با یک مثال ادامه دهید؟

بطور مثال شرکتهای نفت و گاز آغاجری، شازند اراک ، پتروشیمی مبین که موجب پرداخت خسارت 500 میلیون تومانی و برگشت پیش پرداخت شدیم که با توجه به خرید کالاها و انبار شدن آنها تقریبا 8 الی 9 میلیارد تومان متضرر شدیم.

نگاه مدیریتی به موانع و مشکلات پیش روی شرکت چگونه است؟

مشکلات همیشه بوده و خواهند بود و این هنر مدیریت است که چگونه آنها را رفع کنیم. بزرگترین مشکل فعلی به نظر بنده عدم ثبات قیمت ها است که علت آن در عدم ثبات نرخ ارز است با توجه به اینکه تمامی کالاهای داخلی تحت تاثیر نرخ ارز قرار می گیرد این مشکل همیشگی خواهد بود که باید مرتفع شود. انتظار ما بعنوان تولید کننده از دولت جدید تثبیت نرخ ارز بعنوان یگ گام اساسی است.

درخواست شما از دولت جدید و دستگاه‌های ذیربط در رابطه با مشکلاتی که بیان کردید، چیست؟

من فکر می کنم ثبات ارز بزرگترین درخواست همه اقشار است زیرا همه چیز به آن مرتبط شده است. تصور بکنید برای من تولید کننده تعهدات پروژه ها چندین ماه طول میکشد که بدلیل عدم ثبات نرخ ارز همواره در معرض ضرر خواهیم بود.

به دستگاهها و مسئولان استانی چه می خواهید بگوئید؟

بطور کلی درخواست من از مسئولین استان خوزستان حمایت واقعی و ملموس از بخش تولید است بعنوان مثال در مناقصات استانی برای تولید کننده های استانی اولویت و امتیاز بیشتری قایل شوند زیرا ما در شرایط سخت تری نسبت به دیگر استانها قرار داریم. 

به غیر از انتظارات و درخواست، اگر پیشنهادات عملی برای بهبود تعامل دستگاههای دولتی با بنگاههای تولیدی دارید بفرمایید؟

اینکه بخش دولتی ، بخش خصوصی را بیشتر به رسمیت بشناسند و از تشکل های کارفرمایی بخش خصوصی بیشتر در امور بهره ببرد و به نوعی آنها را بازوهای اجرایی خود ببینند. این تعامل افزاینده و اعتمادآفرین بوده و سبب رشد و توسعه و رفع مشکلات بنگاههای تولیدی خواهد شد.

در رابطه با مدت معافیتهای کرونایی همچون تاخیر در پرداخت های تامین اجتماعی، آب و برق، امورمالیاتی و سایر موارد، به نظر شما این مدت کافی بود و مشکلی از مشکلات شما را حل کرد؟ در همین زمینه اگر پیشنهادی دارید بفرمایید؟

بنده به عنوان مدیرعامل شرکت باید بگویم که هیچگونه مهلت یا تاخیری در پرداخت را مشاهده نکرده ام. بیمه دقیقا در موعد مقرر دریافت داشته است و حتی گاها جریمه را نیز پرداخت کرده ایم. در دو سال اخیر پرونده های سال 1380 را دوباره به جریان انداخته اند و بدنبال وصول مطالبات بوده و هستند بطوریکه از اول سال جاری تا به امروز 8 مورد اجرائیه برای ما ارسال کرده اند که همه آنها به سالهای گذشته مربوط می شوند.

این مشکل فقط با تامین اجتماعی است؟

خیر، سازمان امور مالیاتی دقیقا بموقع مالیات خود را وصول کرده و دفاتر را حسابرسی کرده است تنها کمکی که کرده اند تاخیر یکماه در دریافت اظهار نامه های مالیاتی بوده است. در ارتباط با پرداختی های آب برق گاز و... نیز وضعیت به همین شکل بوده و مهلتی یا تخفیفی در این زمینه اعمال نشد و مبالغ بموقع توسط ارگانهای مربوطه دریافت شده است. متاسفانه علی رغم تبلیغات در رسانه ها که گفته شده بود 3 ماه دیگر پرداخت داشته باشید باید بگویم که چنین نبوده است.

بانکها چی؟

بانکها هم دقیقا در موعد مقرر (سررسید) پول را دریافت کرده اند و در صورت عدم پرداخت بموقع حتی جریمه نیز شده ایم.

در بخش صادرات ، بازار محصولات شبیه به آنچه که تولید می کنید، را چگونه می بینید؟

متاسفانه در حرفه ی ما تازمانی که قیمت ها به ثبات نرسند نمی توانیم بر روی صادرات کارکنیم. کالاهای صادراتی دارای بازارهایی هستند که نیاز به ثبات قیمت دارند، در حالی که قیمت ها بصورت مستمر تغییر می کنند .بنابراین در شرایط فعلی در مورد صادرات و بازارهای صادراتی نمی توان کار کرد.

کدام محصول شرکت شما شانس رقابت در بازارهای خارجی را دارد؟

در صورتی که خط تولید آلومینیوم برزینگ راه اندازی شود می توانیم در بازارهای کشورهایی مانند امارات، عمان و عراق بازاریابی کنیم به شرطی که بتوانیم با چینی ها در بحث قیمت رقابت داشته باشیم. در هر حال این کار مستلزم حمایت های دولتی است که فعلا ما فاقد این حمایت ها هستیم.

در مورد انتصاب استاندار ویژه برای استان و انتظارات شما از ایشان بگوئید؟

با توجه به اینکه هنوز با ایشان دیداری نداشته ایم نمیتوانم موردی را بیان کنیم . ان شاالله با همفکری دیگر دوستان در حال تهیه نامه برای ایشان هستیم.

گفتگو : محمد رضا مطیعی