اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

کانون ملی هماهنگی گردشگری تشکیل شود

اتاق ایران چهارشنبه 07/Mehr/1400 08:30

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران با اشاره به فعالیت ۲۷ ارگان مرتبط با گردشگری در کشور، پیشنهاد تشکیل کانون ملی هماهنگی گردشگری را با هدف جلوگیری از موازی‌کاری‌ها مطرح کرد.

علی اکبر عبدالملکی رئیس کمیسیون گردشگری و کسب‌وکارهای وابسته اتاق ایران همزمان با آغاز هفته گردشگری در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران به چالش‌های عمده صنعت گردشگری در ایران و راه‌کارهای حل این چالش‌ها پرداخت.

 او با بیان اینکه گردشگری، صادرات نامرئی و صنعت بدون دودکش است تاکید کرد: باید در اقتصاد ایران، گردشگری را جایگزین نفت کنیم. سال ۹۹ ما توانستیم روزانه ۱۸۰ هزار بشکه نفت به قیمت حدود ۳۰ دلار صادر کنیم. در صورتی که سال‌های قبل از تحریم روزانه حدود ۱میلیون و ۵۰۰ هزار تا ۲ میلیون بشکه نفت آن هم با رقم بشکه‌ای ۱۳۰ دلار صادرات داشتیم. اما متاسفانه این درآمد فوق‌العاده را به جای ایجاد و بهبود زیرساخت‌های صنعت گردشگری، صرف ریخت و پاش‌های عجیب و غریب و یارانه‌های آن‌چنانی کردیم.

عبدالملکی با اشاره به برگزاری اکسپو۲۰۲۰ در دبی و میزبانی قطر برای جام جهانی ۲۰۲۲ ادامه داد: کشورهای عربی توانستند با درآمدهای نفتی خود گردشگر جذب کنند اما ما نتوانستیم درآمد حاصل از نفت را مدیریت کنیم.

او با بیان اینکه یکی از زیرساخت‌های گردشگری توسعه حمل و نقل است تاکید کرد: مسئولین برای خرید هواپیما در دوران وفور فروش نفت چه اقدامی انجام دادند؟ چند اتوبوس دو طبقه توریستی خریدند؟ چند کیلومتر بزرگراه و جاده‌های دوبانده ایجاد کردند؟ ناوگان ریلی را به کجا رساندند. متاسفانه با درآمدهای نفتی سرشار فقط آقازاده‌ها را بزرگ کردیم و آنها هم منابع را از کشور بردند.

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران با یادآوری اینکه ترکیه از نعمت نفت و گاز برخوردار نیست گفت: ترکیه رتبه اول پروازهای هوایی را در کشورهای اروپایی کسب کرده و در ۹ ماه گذشته ۲۱ میلیون مسافر داخلی و خارجی را فقط از طریق فرودگاه استانبول جابجا کرده است. حالا همه هم و غم ما این است که در سند۱۴۰۴ برسیم به جایی که بتوانیم ۲۰ میلیون گردشگر جذب کنیم. بنابراین کاملا روشن است که صنعت گردشگری ما نسبت به کشورهای همسایه و منطقه در چه شرایطی به سر می‌برد.

ضرورت تسریع واکسیناسیون کرونا در کشور برای جذب توریست خارجی

او با بیان اینکه رئیسی به این نتیجه رسیده که توسعه گردشگری چاره برون‌رفت از این وضعیت و موتور محرک اقتصاد کشور است بین کرد: آقای رئیسی بعد از ۱۹ ماه که به دلیل شیوع کرونا ورود گردشگر به کشور ممنوع شده بود، دستور صدور ویزا برای گردشگران خارجی را صادر کرد. اما در شرایطی که روزانه ۳۰۰ نفر در ایران بر اثر کرونا فوت می‌کنند خیلی از خارجی‌ها علاقه‌ای به آمدن به ایران ندارند. بنابراین باید با سرعت بخشیدن به واکسیناسیون در ایران هرچه زودتر به احیای این صنعت کمک کرد.

باید با قدرت دیپلماسی، ایران‌هراسی را از بین برد

عبدالملکی ادامه داد: به علاوه ما نیاز داریم با اتکا به دیپلماسی سیاسی و قدرت چانه زنی ایران‌هراسی را در جامعه بین‌الملل از بین ببریم.

دولت رقیب بخش خصوصی شده است

او با تاکید بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی از سوی دولت گفت: دولت باید خصوصی‌سازی را جدی بگیرد. کار اصلی دولت سیاستگذاری، حمایت و نظارت بر عملکرد بخش خصوصی است. نباید خود را درگیر اجرا کند. متاسفانه در این سال‌ها دولت به جای خصوصی‌سازی خصولتی‌سازی کرده است که این خودش آسیب بیشتری به بخش خصوصی وارد کرده است.

او ادامه داد: متاسفانه ما در هر اداره دولتی اعم از بانک‌ها و آموزش و پرورش و ارگان‌های دیگر چیزی به نام مهمان‌سرا داریم که در عمل مقابل بخش خصوصی ایستاده است. چرا مسافران باید در مدارس اسکان داده شوند؟ این شان یک ایرانی نیست. دولت باید با حمایت از بخش خصوصی اجازه بدهد تا این خدمات توسط همین بخش ارائه شود. قطعا توسعه گردشگری داخلی به جذب توریست خارجی هم منجر خواهد شد.

شرایط جذب سرمایه‌گذاری خارجی فراهم شود

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق ایران با طرح این سوال که چرا شرکت‌های خارجی از سرمایه‌گذاری در ایران هراس دارند؟ پاسخ داد: دلیل اصلی آن این است که متاسفانه هیچ مقرارتی برای حمایت از سرمایه‌گذاران وجود ندارد. دولت باید شرایط را برای جذب سرمایه خارجی مهیا کند.

تاسیس شبکه جهانی گردشگری به جذب توریست کمک می‌کند

عبدالملکی گفت: خوشبختانه وزیر گردشگری با تجربه‌ای که در صدا و سیما داشت، در حال ایجاد شبکه جهانی گردشگری است و این می‌تواند بر ذهنیت گردشگران خارجی تاثیر مثبتی داشته باشد.

او با اشاره به اینکه ۲۷ ارگان مرتبط با امر گردشگری فعال هستند پیشنهاد تشکیل کانون ملی هماهنگی گردشگری مطرح و بیان کرد: تا از موازی‌کاری‌ها و ناهماهنگی‌ها جلوگیری نشود نمی‌توانیم به توسعه در این صنعت فکر کنیم. خود ما در اتاق ایران در حال تاسیس فدراسیون گردشگری در بخش خصوصی هستیم تا تمامی کسب‌وکارهای مرتبط با این حوزه را برای هماهنگی و انسجام بیشتر زیر چتر این فدراسیون قرار بدهیم.