اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

هر هفته یک استان ظرفیت‌های خود را در اکسپو ۲۰۲۰ به نمایش می‌گذارد

اتاق ایران چهارشنبه 07/Mehr/1400 10:41

مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی در نشست خبری اکسپو ۲۰۲۰ دبی سطح مشارکت بخش خصوصی در این اکسپو را بسیار بالا و اثرگذار توصیف کرد.

مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی با بیان اینکه این رویداد بزرگ‌ترین گردهمایی اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی در سطح دنیاست، تصریح کرد: این نمایشگاه با حضور ۱۹۸ کشور برای رقابت در بخش‌های مختلف و توسعه روابط از ۹ مهر کار خود را آغاز می‌کند و تا شش ماه ادامه خواهد داشت.

حسن زمانی در نشست خبری برگزاری نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۰ دبی با بیان اینکه پاویون ایران در اکسپو ۲۰۲۰ از روز شنبه ۱۰ مهرماه با حضور ویدیویی وزیر صنعت، معدن و تجارت کار خود را به طور رسمی شروع می‌کند، خاطرنشان‌کرد: همه شرکت‌هایی که آماده حضور و ارائه کالا و خدمات باشند برای حضور جذب شده‌اند. برای این مهم از حوزه‌های مختلف معدنی، صنعتی، انرژی، گردشگری، هنری و غیره دعوت شده تا با اعزام هیات‌های تخصصی مشارکت جدی در این رویداد جهانی داشته باشند.

زمانی با بیان اینکه بر اساس برنامه‌ریزی‌ها هر هفته یک استان ظرفیت‌های خود را در این رویداد به نمایش خواهد گذاشت، تصریح ‌کرد: برنامه‌ها در دو مرحله ویژه در نظر گرفته شده است؛ نخست بخش صادرات غیرنفتی که بر اساس پیش‌بینی‌ها می‌تواند به ۱۰۰ میلیارد دلار برسد و دوم، بسته جذب سرمایه‌گذاری است. هدف در این حوزه، ارائه مناسب پروژه‌ها و جذب سرمایه‌گذار است.

او میزان منابعی که برای مشارکت ایران در اکسپوی ۲۰۲۰ هزینه شده را بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان براورد کرد و آن راتنها بخشی از منابعی برشمرد که طبق توافق‌های اولیه قرار بود برای این کارهزینه شود. زمانی گفت: بخشی از هزینه ۲۰۰ میلیارد تومانی طراحی و ساخت پاویون ایران از طریق دولت و بخشی دیگر با کمک بخش خصوصی تامین شده است.

این مقام مسئول خاطرنشان‌کرد: پاویون ایران کمترین اعتبار را در میان همه کشورهای حاضر هزینه کرده است؛ اما در بین هشت پاویون برتر از نظر نوع معماری در فضایی افزون بر ۲ هزار و ۱۴ متر قرار گرفته است.

ارائه ظرفیت‌های معدنی ایران با نگاه به آینده

محمدرضا بهرامن، رئیس خانه معدن ایران نیز به برنامه‌هایی که در حوزه معرفی ظرفیت‌های معدنی کشور در اکسپوی پیش‌رو طراحی شده، اشاره و تاکید کرد: با توجه به تم اکسپو دبی که به آینده می‌نگرد، سعی شد تا در معرفی ظرفیت‌ها و دستاوردهای معدنی خود رویکردها و برنامه‌های آینده کشور در این حوزه نیز تشریح شود.

به باور او اکسپو فرصتی است تا به کمک آن بتوانیم پروژه‌های معدنی در ایران را به طرف‌های خود در سایر کشورها معرفی کرده و از این طریق سرمایه‌گذاران خارجی را به حضور در بازار ایران تشویق کنیم.

بهرامن از مشارکت کلیه شرکت‌های معدنی در اکسپو خبر داد و گفت: طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده در خلال برگزاری اکسپو زمینه مذاکره و رایزنی با شرکت‌های معدنی از سایر کشورهای حاضر در اکسپو فراهم خواهد بود.

افزایش ۲۵ درصدی تجارت ایران و امارات تا پایان امسال

در این نشست فرشید فرزانگان، رئیس اتاق مشترک ایران و امارات نیز موقعیت پاویون ایران در اکسپو ۲۰۲۰ را نویدبخش دیپلماسی فعال اقتصادی دانست که می‌تواند توان و قدرت کشور را با وجود تنگناها به سایر کشورها نشان دهد.

او با بیان اینکه بخش خصوصی در کنار دولت اقدامات گسترده‌ای انجام داده، تصریح‌کرد: اتاق ایران و اتاق مشترک ایران و امارات با همکاری یکدیگر در قالب ستاد اکسپو اتاق ایران، متولی اعزام هیات‌های تجاری و فعالان اقتصادی به اکسپو ۲۰۲۰ دبی هستند تا از این فرصت برای گسترش سطح روابط استفاده شود.

فرزانگان تاکید کرد: با توجه به روند برگزاری و حضور ایران، پیش‌بینی شده تا میزان تجارت دو کشور تا پایان سال رشد ۲۵ درصدی داشته باشد.

این فعال اقتصادی از کلیه تشکل‌ها، اتاق‌های استانی و اتاق‌های مشترک خواست تا با مشارکت جدی در این اکسپو و استفاده از موقعیت ویژه پیش رو از برنامه‌های طراحی شده توسط ستاد اکسپوی اتاق ایران استفاده و در قالب هیات‌های تجاری و تخصصی به دبی سفر کرده و از خدماتی که از طریق اتاق ایران و اتاق مشترک ایران و امارات به صورت رسمی برای این منظور طراحی شده، بهره ببرند.

بر اساس اظهارات فرزانگان قرار است د رحین برگزاری نشست‌های رودررو زمینه بازدید هیات‌ها از زیرساخت‌های تجاری و اقتصادی دبی نیز فراهم شود.