اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

تعیین تکلیف دستگاه های قاچاق فروش رفته پیش از آغاز طرح رجیستری

اقتصادی چهارشنبه 07/Mehr/1400 10:41

مدیر کل دفترامور خدمات بازرگانی وزارت صمت در مورد دستگاه های قاچاق فروش رفته پیش از آغاز طرح رجیستری خبر داد .

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اهواز صدیف بیک زاده گفت : طبق ماده 2 قانون مبارزه با قاچاق کالا وارز و ماده 113 قانون امور گمرکی ، ورود کالا به کشور از مسیر غیر مجاز یا بدون انجام تشریفات گمرکی ، مصداق بارز قاچاق  می باشد .

وی افزود : نگهداری و فروش این کالاها مشمول مجازات مندرج در مواد  18و 18 مکرر قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز است که در صورت سازمان یافته بودن یا تکرار عمل منطبق بر بند "س" و "ش" ماده 1 آن قانون ، طبق مواد 29 و 32 قانون مذکور ، حسب مورد علاوه بر جزای نقدی و شلاق تعزیری ، مشمول مجازات 3 ماه الی 2 سال حبس نیز خواهد بود .

بیک زاده با اشاره به طرح رجیستری گفت: طرح رجسیتری طرحی است که برای مقابله سیستمی با قاچاق تجهیزات سیم کارت خور اجرایی شده و قوانین مذکور در بند 1 ، منوط به اجرای این طرح نیست . لذا فروشندگان فعال در این بازار موظف بوده اند ، حتی پیش از اجرای این طرح ، صرفا کالای قانونی از تامین کنندگان معتبر تهیه و عرضه نمایند .

به گفته مدیر کل دفترامور خدمات بازرگانی وزارت صمت پیش از اجرای فاز دوم طرح نیز امکان استعلام اصالت از طریق درگاه های سامانه همتا فراهم بوده و فروشندگان می توانستند پیش از خرید ، از قانونی بودن دستگاه ، نحوه واردات وسایر مشخصات آن مطلع شوند .

وی اظهار داشت : با توجه به موارد مذکور ، فروشنده موظف بوده نسبت به فروش کالای ثبت شده به مصرف کننده نهایی اقدام نماید و در صورتی که  دستگاه های سیم کارت خور ، طی تشریفات گمرکی وارد کشور نشده یا قبل از طرح نیز روشن نگردیده باشد ، از خدمات اپراتوری محروم شده و سازوکارپیگیری قضایی موضوع یا سایر ابهامات آن اتحادیه از طریق مراجع قضایی و نظارتی قبال استعلام خواهد بود .