اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

تدوین شیوه‌نامه ارزیابی شاخص‌های تخصصی رتبه‌بندی صادرکنندگان

اقتصادی چهارشنبه 07/Mehr/1400 13:14

 معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران از تدوین شیوه‌نامه ارزیابی شاخص‌های تخصصی رتبه‌بندی صادرکنندگان خبر داد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی اهواز ، حمید زادبوم با بیان این خبر اظهار داشت: ارزیابی شاخص‌های کمی تخصصی رتبه‌بندی صادرکنندگان طبق دستورالعمل رتبه‌بندی و به منظور تقویت و توسعه صادرات غیرنفتی و همچنین جلوگیری از سوء‌استفاده‌های احتمالی،  اطمینان از بازگشت ارز حاصل از صادرات به چرخه اقتصادی کشور از طریق تخصصی کردن صادرات، کنترل ورود اشخاص فاقد اهلیت و تخصص که موجب آسیب به بازارهای صادراتی و متضرر شدن صادرکنندگان باسابقه و خوشنام می‌شود، انجام خواهد شد.
وی افزود: این ارزیابی همچنین در راستای اجرای تکالیف قانونی مربوط به رتبه‌بندی صادرکنندگان از جمله بسته سیاستی نحوه رفع تعهد ارزی صادرکنندگان مصوب کمیته موضوع ماده ۲ مصوبات چهاردهمین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی و همچنین ماده۴آیین‌نامه اجرایی مواد ۵ و ۶ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز مبنی بر کنترل رشته و میزان فعالیت و سقف اعتباری کارت‌های بازرگانی متناسب با رتبه اعتباری مربوط، صورت می‌گیرد.
معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: این شاخص‌ها در دو دسته شاخص‌های عمومی و تخصصی تدوین شده که براساس شاخص‌های عمومی، تمامی صادرکنندگان موظفند از طریق سامانه جامع تجارت ( منوی عملیات رتبه‌بندی و مالی- مدیریت رتبه‌بندی(، ضمن مشاهده شاخص‌های کمی عمومی خود در سامانه یکپارچه اعتبارسنجی و رتبه‌بندی اعتباری، در صورت وجود مغایرت یا اعتراض نسبت به مقدار هر یک از شاخص‌های خود، صرفا از طریق سامانه ( بدون نیاز به مراجعه حضوری یا تماس تلفنی)، اقدام به ثبت «درخواست بازبینی» و بارگذاری اسناد مثبته کنند تا در اسرع وقت نسبت به بررسی و اعمال آن توسط کارشناسان مربوط اقدام شود.
زادبوم گفت:  براساس شاخص‌های تخصصی، صادرکنندگان موظفند در مورد شاخص‌های کمی تخصصی نیازمند ارزیابی نیز از طریق ثبت درخواست بازبینی، اسناد و مدارک مورد نیاز برای ارزیابی طبق جدول زیر را در سامانه یکپارچه اعتبارسنجی و رتبه‌بندی اعتباری بارگذاری کنند.
خاطرنشان می‌سازد، درخواست متقاضی به همراه اسناد و مدارک بارگذاری شده در سامانه، جهت ارزیابی به کارشناسان ارجاع داده خواهد شد. همچنین کارشناسان نسبت به ارزیابی و نمره‌دهی شاخص‌ها طبق جدول زیر اقدام خواهند کرد.
یادآور می‌شود، به روز رسانی وضعیت شاخص‌های تخصصی نیز به صورت مستمر از طریق ثبت درخواست بازبینی و ارائه اسناد و مدارک تکمیلی توسط متقاضی امکانپذیر خواهد بود.