اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اهواز

هشدار نارنجی ورود سامانه بارشی فراگیر به خوزستان

اجتماعی شنبه 27/Aban/1402 09:15

 اداره کل هواشناسی خوزستان در اطلاعیه‌ای نسبت به ورود سامانه بارشی فعال و فراگیر از اواخر روز یکشنبه آینده تا اواسط روز سه‌شنبه در استان هشدار سطح نارنجی صادر کرد.

 روابط عمومی اداره کل هواشناسی خوزستان روز جمعه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: وقوع رگبار و رعد و برق، تندبادهای لحظه‌ای در مناطق مستعد، بارش تگرگ و در ارتفاعات بارش برف پیش بینی می‌شود.

براساس این اطلاعیه، تمام مناطق استان تحت تاثیر بارش مناسب قرار خواهند گرفت ولی بارش در مناطق شمال، شمال شرق، شرق و جنوب شرق و بخش‌هایی از مرکز شدت بیشتری دارد.

بر اساس این اطلاعیه اثر مخاطره شامل لغزندگی جاده‌ها، اصابت صاعقه در ارتفاعات، اختلال در سفرهای بین شهری بویژه در عبور از گذرگاه‌های کوهستانی، احتمال آبگرفتگی معابر، احتمال بالا آمدن سطح رودخانه‌ها، احتمال خسارت به بخش صنعت کشاورزی، جاری شدن سیلاب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی در مناطق کوهستانی و بارش برف در جاده‌های کوهستانی است.

در این اطلاعیه توصیه شده است: تمهیدات لازم برای کاهش خسارات احتمالی ناشی از جاری شدن سیلاب، رعد و برق، وزش بادشدید و صاعقه بکار گرفته شود؛ پرهیز از سفرهای غیر ضروری، لایروبی کانال‌ها و آبروها، احتیاط در فعالیت کوهنوردی و جابجایی عشایر کوچ رو، احتیاط در عبور از حاشیه مسیل‌ها، اقدامات لازم برای فعالیت‌های عمرانی و بتن ریزی، تمهیدات لازم در جهت حفظ ماشین آلات کشاورزی به کار گرفته شود.

بر اساس این گزارش بیشترین میزان بارندگی ۲۴ ساعت گذشته استان در روز پنجشنبه در شوش به میزان ۳۸.۷ میلیمتر ثبت شد.

براساس اعلام اداره کل هواشناسی خوزستان فعالیت بارشی که از اوایل روز چهارشنبه در استان آغاز شده است تا اواسط روز جمعه تداوم دارد.

اداره کل هواشناسی خوزستان روز گذشته نیز در اطلاعیه‌ای نسبت به وقوع پدیده مه و کاهش دید افقی از اواخر امروز پنجشنبه تا اواسط روز یکشنبه هفته آینده هشدار سطح نارنجی صادر کرد.